De smile van Miss Universe

Geplaatst op Categorieën In de media

Samenwerking is steeds belangrijker in tandheelkundige behandelingen. Zowel met het behandelteam als met patiënten. Deze zijn steeds mondiger, steeds kritischer en willen weten waar ze aan toe zijn. Het DSD-concept (Digital Smile Design) helpt in de communicatie met de patiënt en samenwerking met het behandelteam. Dental Design Center heeft dit behandelconcept toegepast bij Miss Universe Nederland 2014.

Het Digital Smile Design is een mooi concept om de diagnostiek te verbeteren, voor de communicatie met de patiënt en voor zijn motivatie. Daarnaast kan het ook op meerdere manieren van nut zijn tijdens de behandeling, in het kader van minimaal invasieve methode van werken en het vergroten van de voorspelbaarheid. Een wax-up maken en aan patiënt laten zien, eventueel zelfs overzetten in de mond of een directe mock-up in de mond maken zijn technieken die al langer gebruikt werden om onze patiënten een idee te geven van de esthetische mogelijkheden. Echter, met de introductie van Coachman’s concept ‘Digital Smile Design’ (DSD) kan een perfect en reproduceerbaar esthetisch design worden gecreëerd. Dit kan op vrij eenvoudige en zeer nauwkeurige wijze worden overgezet naar een wax- up, die vervolgens met behulp van een mal over te zetten is in de mond van de patient voor een try-in. Daarbij zijn voor ons als professionals de mogelijkheden snel toegenomen in met name de communicatie naar en daarmee ook de motivatie van onze patiënten. Steeds meer collegae zijn doordrongen van de voordelen van het gebruik van DSD in de dagelijkse praktijk en implementeren het concept dan ook, met name op het gebied van esthetische, reconstructieve en restauratieve tandheelkunde. Ter illustratie van Coachman’s concept deel ik met jullie in vogelvlucht het smile design voor Yasmin, Miss Universe Nederland 2014. Er wordt altijd gestart met een foto- en filmshoot, zodat we ter esthetische analyse en diagnostiek de gewenste informatie hebben (afb.1). De foto’s rechtsonder worden direct na elkaar genomen en worden gebruikt voor het daadwerkelijke DSD. Alle gegevens worden geupload in een ‘Keynote-bestand’, waarin vervolgens ook het ontwerp wordt gemaakt. Tevens worden er afdrukken genomen om het ontwerp om te zetten naar een wax-up.

De foto waarin Yasmin te zien is met glimlach wordt gebruikt om aan de hand van een aantal referentielijnen de faciale mediaanlijn en horizontaallijn te bepalen (afb.2). Daarnaast kan dit beeld ook gebruikt worden voor een uitgebreidere faciale analyse. Als de mediaan- en horizontaallijn vastliggen, wordt met een aantal bewerkingen de foto bijgesneden en vergroot, zodat nu gedetailleerder kan worden verder gegaan met het ontwerp. De lachlijn wordt ook in- getekend; deze loopt min of meer parallel aan de onderlip en bepaalt de uiteindelijke positie van de incisale randen van het bo- venfront (afb.3).

De glimlachfoto is nu met enkele bewerkingen verwisseld voor de foto met de wanghaken in. Deze is dusdanig gepositioneerd dat alle verhoudingen identiek zijn gebleven. Dit beeld kan gebruikt worden voor een uitgebreide dentale analyse (afb.4). Enkele templates worden ingeladen in de slide om de positie en grootte van de te ontwerpen glimlach te idealiseren en vervolgens de frontelementen in de gewenste verhoudingen en positie in te tekenen (afb.5,6).

Deze elementen kunnen daarna worden ingekleurd en weer teruggezet in de glimlachfoto waarmee het DSD gestart werd. Hiermee is het Digital Smile Design klaar. Ter illustratie worden de beginsituatie en het DSD naast elkaar gezet. Tegenwoordig kiezen wij er bewust voor om het digitale ontwerp niet aan onze patiënten te tonen, aangezien de try-in op basis van het digitale ontwerp een veel beter beeld geeft (afb.7).

Het ontwerp gaat naar de keramist toe, in dit geval Edris Rasta (werkzaam binnen de DDC kliniek). Hij kalibreert een meetlat en gebruikt deze vervolgens om het DSD één op één over te zetten naar een wax-up (afb.8).

Op de vervaardigde wax-up zijn dan ook de lijnen zichtbaar die ook op het DSD zichtbaar zijn. Hier overheen wordt een mal vervaardigd die gebruikt wordt voor het overzetten naar intra-oraal (afb.9).

Dan volgt het daadwerkelijke smile design, de try-in voor Yasmin (afb.10,11). Punt van aandacht is dat we inzien hoe belangrijk dit moment voor onze patiënten is. Hier krijg je de kans om aan hen te laten zien wat je voor hen kan betekenen en die kans moeten we met beide handen aanpakken! Uiteindelijk moeten we ons realiseren dat hiermee enkel een esthetisch ontwerp gemaakt is voor de te volgen behandeling. Een ideale en flinke eerste stap in de behandelplanning, maar functioneel ontwerp, exacte invulling van de behandeling en dergelijke zijn hiermee nog niet klaar. Sterker nog: daar kan nu pas een start mee worden gemaakt.

Het Digital Smile Design is een mooi concept om de diagnostiek te verbeteren, voor de communicatie met de patiënt en voor zijn motivatie. Daarnaast kan het ook op meerdere manieren van nut zijn tijdens de behandeling, in het kader van minimaal invasieve methode van werken en het vergroten van de voorspelbaarheid.

Bekijk hier het artikel uit Dentista

ORIGINEEL BERICHT | FEBRUARI 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *